Recensie Barbie film | Geen fijne zit

Deze zomer werd cinema gered door Barbenheimer: een door fans gecreëerde double feature. Voor de kijkers die nog niet weten of ze Barbie en Oppenheimer in de bioscoop willen zien schrijft gastrecensent Sandro daarom een dubbele recensie. Hieronder lees je de recensie voor de film Barbie. Klik hier voor de recensie van Oppenheimer.

Regie: Greta Gerwig | Scenario: Noah Baumbach, Greta Gerwig | Cast: Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Helen Mirren, Will Ferrell, Kate McKinnon | Speelduur: 114 minuten

Recensie Barbie film

Als 32-jarige man, die in zijn jeugd met LEGO en dinosaurussen speelde, begin ik met mijn oprechte mening over de Barbie film. Als Mattel deze film tien jaar eerder had aangekondigd dan had ik niet veel meer verwacht dan een big budget speelgoed reclamespotje voor kleine meisjes. Barbie lijkt in tegendeel eerder de blauwdruk van The LEGO Movie (2014) te volgen. Dat wil zeggen dat het een comedy avonturenfilm is met veel liefde voor het speelgoed product, maar ook met een flinke dosis cynisme. Met duidelijke hommages aan The Matrix (1999) en 2001: A Space Odyssey (1968) maakt regisseur Greta Gerwig ook meteen duidelijk dat de film even sterk gericht is op de (manlijke) filmnerd.

Het is elke dag fantastisch in Barbie land, een paradijs waar Barbies van elke etniciteit dagelijks feest vieren en elkaar carrière prijzen overhandigen. En alle Kens…? Die mogen er ook zijn… Maar op een dag voelt de stereotiepe Barbie (Margot Robbie) zich vanuit het niets triest. Samen met haar vriend de stereotiepe Ken (Ryan Gosling) moet ze afreizen naar de mensenwereld om haar existentiële crisis te genezen.

Dit intro is ook meteen het beste gedeelte van de film. Barbie land komt in de film tot leven als een beschaving met levensgrote plastic Barbie droomhuizen. De filmsets zijn indrukwekkend gemaakt, zelfs als je geen fan bent van pastelkleuren.

En het spreekt voor zich dat Margot Robbie en Ryan Gosling de perfecte acteurs zijn voor deze rollen. Met name Gosling heeft zich al vaak bewezen als een enorm getalenteerde acteur voor comedyrollen. De helft van de tijd krijgt hij jammer genoeg geen leuk materiaal om mee te werken. Eenmaal wanneer ons duo uit Barbie land is ontsnapt begint Ken zijn onderdrukte manlijkheid voor het eerst te ontdekken, een subplot dat het verhaal tegen het einde bijna geheel overneemt. Ken is een pop die in principe enkel bestaat als accessoire voor Barbie, dus het is een sterk idee dat ook hij op zoek gaat naar zijn identiteit. Het is een verhaallijn die je zou verwachten in een aflevering van South Park. Veel van de grappen over mannen en vrouwen zijn echter gebaseerd op banale stereotypen, waardoor je niet echt kunt spreken van bijtende satire.

Dat de film belangrijke statements wil maken over feminisme en het patriarchaat is vooral evident omdat de personages het ons voortdurend onder de neus willen wrijven. De climax bestaat ook grotendeels uit preken vol met sociale kritiek, en dat maakt het uitzitten van de film erg vermoeiend. Het verbaast me niet dat Barbie met name in conservatieve kringen is bestempeld als een anti-mannenfilm. Maar mijn voornaamste probleem is dat zelfs na al die zeepkist toespraken het nog steeds niet duidelijk is wat de film nou daadwerkelijk wil zeggen. Dat was minder erg geweest als de film tenminste nog leuk was.

Barbie is een film die ik respecteer voor wat het probeert te bereiken. Een fijne zit kan ik het echter niet noemen. En of dit een film voor jou is heeft misschien niet eens zo zeer te maken met of je man of vrouw bent en meer met jouw gevoel voor humor. Ik denk dat de trailer alleen in ieder geval al een goed beeld geeft van wat voor type film je kunt verwachten. Dus als de trailer je aanspreekt dan zou ik zeggen dat je het advies kunt negeren van deze 32-jarige kinderloze recensent die geen eens roze kleiding wilde kopen voor de première, en de film zelf een kans kunt geven.

Beoordeling: ★★1/2☆☆

Sandro Algra

Blijf op de hoogte

Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Volg ons dan op FacebookInstagram en Twitter. Zo ontvang jij als eerste het laatste nieuws rondom je favoriete films, series en andere entertainment!

Facebook Instagram Twitter

You may also like...

5 Responses

1. augustus 3, 2023

[…] Recensie Barbie […]

2. augustus 3, 2023

[…] het Amerikaanse publiek en blijkt zelfs een geduchte concurrent te zijn voor de grote blockbusters Barbie en Oppenheimer, oftewel Barbenheimer. Toch lijkt er goed nieuws voor het Nederlandse publiek, want […]

3. augustus 3, 2023

[…] Klik hier voor de recensie van de film Barbie […]

4. augustus 4, 2023

[…] Deze zomer werd cinema gered door Barbenheimer: een door fans gecreëerde double feature. Voor de kijkers die nog niet weten of ze Barbie en Oppenheimer in de bioscoop willen zien schrijft gastrecensent Sandro daarom een dubbele recensie. Hieronder lees je de recensie voor de film Oppenheimer. Klik hier voor de recensie van Barbie. […]

5. september 12, 2023

[…] De Barbie film is vanaf vandaag, 12 september 2023, online te kijken! Klik hier voor de recensie van de film Barbie. […]